16 kwietnia 2024
pozycjonowanie

Co to jest SEO?

Każdego dnia na blogach i stronach internetowych na całym świecie publikowanych jest kilka milionów postów. Dlatego, jeśli chcemy pojawić się na szczycie wyszukiwań, musimy zrobić coś więcej niż tylko pisać. Strona internetowa lub blog bez ruchu są mało przydatne. Jeżeli zależy Ci na tym, aby Twój projekt odniósł sukces, musisz zainwestować czas i pieniądze w SEO. Różnica między pojawieniem się lub nie na pierwszej stronie Google decyduje w większości przypadków o tym, czy firma odnosi sukces czy porażkę. Co to SEO, do czego służy, jak działa i dlaczego Twój projekt internetowy powinien je obejmować?

Co to jest SEO?

Co oznacza skrót SEO? Termin to skrót od Search Engine Optimisation, czyli tłumacząc go – optymalizacji dla wyszukiwarek. Jego celem jest poprawa poprzez konsekwentne działania oraz zastosowanie technik i narzędzi, widoczności strony internetowej (lub bloga) w organicznych wynikach wyszukiwania dla jednego lub kilku konkretnych dla niej słów, tak aby znalazła się na pozycji ponad konkurencją.

Robi się to w celu zwiększenia ruchu organicznego przechwytywanego z wyszukiwarek. Należy zaznaczyć, że w praktyce SEO skupia się konkretnie na działaniach i technikach mających na celu „przypodobanie się” Google. Dlatego to właśnie ta wyszukiwarka wyznacza wytyczne oraz zasady, którymi należy się kierować, gdyż tylko ona obejmuje około 90% wszystkich dokonywanych wyszukiwań. Ważne jest, aby zawsze pamiętać, gdy implementuje się działania w zakresie SEO, że osiągnięcie wyników zwykle zajmuje dużo czasu – to proces długoterminowy.

Dlaczego SEO jest ważne dla Twojego projektu internetowego?

SEO to ważny element dla każdej firmy, która chce zaistnieć w sieci. Może poprawić doświadczenie użytkownika, a jednocześnie pomóc wyszukiwarkom lepiej zrozumieć, o czym jest Twoja strona i czy przydaje się użytkownikom. Dzięki SEO firma może uzyskać ruch od osób zainteresowanych produktami i/lub usługami.

SEO jest ważne dla projektu internetowego, ponieważ:

  • generuje wysoko wykwalifikowane wizyty, zwiększając widoczność projektu;
  • pomaga budować zaufanie oraz wiarygodność – zarówno w “oczach” robotów Google, jak i wśród użytkowników;
  • pozwala na ciągłe mierzenie i optymalizację, dając możliwość dostosowania tego, co nie działa dobrze oraz wzmocnienia tego, co funkcjonuje prawidłowo;
  • poprawia wpływ na sieci społecznościowe – im więcej osób odwiedzi stronę internetową, tym bardziej prawdopodobne jest, że się nią podzielą (jeśli znajdą to, czego szukają i potrzebują).

Jak widać, zalet istnieje wiele, ale chyba najważniejszą lub najistotniejszą jest to, że po początkowej inwestycji czasu i pieniędzy, gdy uda się wypozycjonować stronę, będzie można cieszyć się jakościowymi wizytami bez dodatkowych kosztów. 

Intencja wyszukiwania: kluczowe pojęcie w dzisiejszym SEO

W ostatnim czasie pojawiło się pojęcie “Search Intent”, które nabiera coraz większego znaczenia i nieco komplikuje SEO, które kiedyś opierało się na prostszych założeniach. Na przykład strona internetowa mogła uplasować się w rankingu treści tylko dzięki dobrej ilości backlinków wskazujących na ten adres URL.

Ponadto wyszukiwania (i ich wyniki) opierały się na „słowach kluczowych”, co prowadziło do nadużyć, takich jak keyword stuffing (technika polegająca na konsekwentnym powtarzaniu frazy w całym tekście z wyłącznym zamiarem uprzywilejowania jego pozycji w wynikach wyszukiwania).

Obecnie jednak wyszukiwarki – a konkretnie Google – ewoluowały i nie opierają się już na samych słowach kluczowych. Gdy użytkownik dokonuje wyszukiwania, starają się je „zrozumieć”. Jest to próba odgadnięcia intencji osoby szukającej.

Obecnie więc, tworząc treści, należy przeanalizować każde zapytanie lub intencję wyszukiwania oraz to, jak Google interpretuje taką sytuację dla konkretnego zestawu słów kluczowych. Dlatego, choć nadal ważne jest przeprowadzenie dobrej analizy fraz, należy ją połączyć z badaniem intencji dla każdego konkretnego wyszukiwania i na tej podstawie opracować treść. Pomoże Ci w tym dobra agencja SEO/SEM.

Wnioski

SEO to szeroki temat, który ciągle się zmienia i jest aktualizowany. Dlatego, nawet jeśli wiesz już, o co chodzi z SEO, co to znaczy oraz dlaczego stanowi ważny aspekt, zawsze powinieneś starać się poszerzać swoją wiedzę.