25 października 2021

Jak podłączyć żarówkę H11 LED?

Czy reflektory halogenowe Twojego samochodu świecą zbyt słabo, byś czuł się pewnie na drodze? Nie zauważasz pieszych idących poboczami, a przeszkody leżące na jezdni omijasz w ostatniej chwili? Jeśli tak, to pomocne mogą być nowoczesne żarówki typu LED, które bez problemu można zamontować do lamp starszego typu. Pasują one w standardowe gniazda mocujące i nie wymagają żadnych przeróbek instalacji elektrycznej. Jakie jeszcze zalety posiada żarówka H11 LED, najczęściej stosowana wersja we współczesnych samochodach? Sprawdźmy to.

Podłączenie żarówek LED typu H11

Znakomita większość producentów aut odchodzi już od żarówek typu H4 i H7, które kiedyś były najpopularniejszymi na rynku. Dziś obowiązującym standardem jest H11, dlatego posiadając nowsze auto, możesz być absolutnie pewien, że właśnie ten typ oświetlenia został zamontowany w Twoich lampach. Montaż żarówki takiego typu jest dziecinnie prosty. Podobnie jak zakładanej na to miejsce, zamiennej żarówki LED. Jak podłączyć tego typu źródło światła tak, by bez problemu zmieściło się w lampie i poprawnie oświetlało drogę? Okazuje się, że bardzo prosto. Co prawda większość źródeł światła typu LED musi posiadać specjalny radiator do odprowadzania nagromadzonego ciepła, jednak producenci starają się wykonywać go w taki sposób, by pasował do każdego pojazdu. Jeśli jednak nie masz pewności, warto sprawdzić, czy dany producent oświetlenia LED przewidział swoje żarówki H11 do zamontowania w Twoim modelu samochodu. Sama wymiana standardowego halogenu H11 na LED odbywa się następująco: Najpierw odłącz wtyczkę od żarówki i przekręć ją w prawo lub w lewo, w celu zwolnienia mocowania. Następnie pewnym ruchem wyciągnij ją z lampy. Następnie weź nową i w ten sam sposób zamocują w reflektorze, pilnując, by plastikowy talerz mocujący solidnie trafił w zaczepy. Następnie wystarczy przekręcić tylną stronę do oporu i to wszytko – w taki sposób montowana jest żarówka H11 LED. Jak podłączyć ją do instalacji? Bardzo prosto – wystarczy włożyć wtyczkę na miejsce. Posiada ona specjalne wycięcia, przez co nie można się pomylić i zrobić tego na odwrót. Pozostaje już tylko włączyć światła i sprawdzić, czy nowa lampa świeci prawidłowo.

Żarówka H11 LED – jakie ma zalety?

Skoro wiesz już, że podłączenie żarówki LED typu H11 jest dziecinnie proste, sprawdźmy, czy warto w ogóle dokonywać takiej wymiany. Okazuje się, że te źródła światła mają bardzo wiele zalet. Przede wszystkim ich barwa jest bardziej zbliżona do naturalnej dla ludzkiego oka, a więc do takiej, jaką posiadają promienie słońca (okolice 6000 K). Zwykłe żarówki halogenowe świecą barwą zbliżoną do żółtej (okolice 3000-3500 K), co powoduje zmęczenie wzroku po dłuższej jeździe. Jednak nie jest to najważniejsza zaleta, jaką posiada żarówka H11 LED. Otóż oferuje ona przede wszystkim znacznie mocniejszy i lepiej skupiony strumień świetlny. Dzięki temu będziesz o wiele więcej widział na drodze. Jednocześnie odznacza się ona znacznie mniejszym poborem mocy niż halogen. O ile standardowa żarówka H11 pobiera 55 W mocy, to jej odpowiednik typu LED w okolicach 12-18 W, zależnie od producenta. Oznacza to, że generując około dwa razy więcej światła niż żarówka halogenowa, jest jednocześnie około 3 razy bardziej oszczędna, jeśli chodzi o pobór energii elektrycznej. To natomiast ma bezpośrednie przełożenie na spalanie, ponieważ prąd w samochodzie generowany jest przez alternator, napędzany paskiem bezpośrednio od wału korbowego silnika spalinowego. Tak więc nie tylko będziesz lepiej widział, ale również zaoszczędzisz paliwo, gdy będziesz użytkować żarówki LED. Jak podłączyć już wiesz, jakie są zalety także, przejdźmy więc do podsumowania.

Jeśli więc chcesz, by przed Twoim samochodem było jaśniej, by barwa światła była przyjaźniejsza dla oczu, oraz by zmniejszyło się zużycie paliwa i obciążenie instalacji elektrycznej, to odpowiednim wyborem będzie żarówka H11 LED. Jak podłączyć ją do instalacji – to bardzo proste. Musisz tylko zadbać, by zmieściła się ona do obudowy lampy, dlatego przed zakupem warto wykonać pomiary, a najlepiej spytać producenta. Samo założenie do reflektora oraz podłączenie – to już łatwizna.